Dankbaarheid voedt zelfvertrouwen
dankbaarheid

Datum

Dankbaarheid is goed voor je gezondheid en voor je zelfvertrouwen. Het loont om dankbaarheid te stimuleren in je leven. Ik heb 7 tips voor je verzameld om dankbaarheid toe te passen.

Het kan lastig zijn om om dankbaar te zijn met jezelf en jezelf te accepteren zoals je bent. Naast je eigen oordeel kun je je soms ook veel zorgen maken over het oordeel van anderen over jou: “Vinden ze me wel oké?” Of je denkt misschien te kort te schieten en niet goed genoeg te zijn. De onzekere gedachten die hierbij horen en het denken vanuit een tekort (niet goed genoeg), kunnen voor spanning zorgen en het plezier in je leven wegnemen.

Veel mensen met een negatief zelfbeeld hebben last van sombere gevoelens. De opgave  om jezelf steeds weer overeind te moeten houden temidden van je eigen kritische gedachten en je angst voor afwijzing kunnen groot zijn en je moedeloos en somber maken.

In deze blog wil ik mijn ontdekkingen met betrekking tot de kracht van dankbaarheid met je delen. Dankbaarheid heeft namelijk een verrassende impact op je zelfbeeld en zelfvertrouwen en het heeft ook nog een gunstige invloed op je nachtrust.  Ook geef ik je 7 concrete tips hoe je zelf dankbaarheid kunt inpassen in je leven.

Het goede nieuws is dat dankbaarheid je kan helpen om minder somber te zijn, positiever over jezelf te gaan denken en je minder eenzaam te voelen. In plaats van leven vanuit een gevoel van tekort helpt dankbaarheid je juist om vanuit een gevoel van overvloed te leven. 

Dankbaarheid helpt je positiever over jezelf te gaan denken

Wat is dankbaarheid

Wat is dankbaarheid eigenlijk? Je kunt er op verschillende manier naar kijken. Zo is dankbaarheid een van de positieve emoties. Als je mijn Positivity Journal hebt gedownload, kun je dat daarin ook terugvinden. Een dankbaar gevoel ontstaat als jou iets goeds overkomt.

Dankbaarheid kan ook een karaktertrek zijn. Je hebt mensen die zich snel dankbaar kunnen voelen.

En dan is er nog dankbaarheid als stemming. Dit is meer  een gemoedstoestand en het zit wat tussen een emotie en een karaktertrek in. 

Ten slotte kun je dankbaarheid nog als een levenshouding zien. Dan heb je de intentie om het goede in het leven te waarderen. Dit heeft te maken met een bewuste keuze die je maakt over hoe je in het leven wil staan. Een gevoel kun je zelf niet ‘aanzetten’. Maar je kunt wel een gevoel, zoals dankbaarheid, stimuleren door bewust te focussen op de dingen waar je blij mee bent.

De gevolgen van dankbaarheid

Er zijn steeds meer onderzoeken die aantonen dat dankbaarheid je gelukkig en gezond maakt. Het bevordert daarnaast ook je zelfwaardering en de kwaliteit van je relaties met anderen. Het maakt je optimistischer over je prestaties en verwachtingen. Je wordt er empathischer van en het is goed voor je nachtrust. Dit lijstje is denk ik nog niet eens compleet. Het verraste mij dat  dankbaarheid zoveel positieve gevolgen heeft.

Emoties zorgen in je lichaam en brein voor een aantal processen. Zo zorgt dankbaarheid ervoor dat je anders gaat kijken. Het helpt je om te focussen op de goede dingen in je leven en werkt als het ware als een soort vergrootglas waarmee je de goede dingen extra goed ziet. Als je je dankbaar voelt, richt je je aandacht gemakkelijker op wat je al hebt en minder op wat je niet hebt. Dankbaarheid werkt daarmee tegengesteld aan leven vanuit een tekort, wat we vaak bij een laag zelfbeeld zien.

Op de lange termijn helpt dankbaarheid je om je gemakkelijker aan te passen aan de eisen die het leven je stelt. Je wordt veerkrachtiger, creatiever en vriendelijker.  Je doet vaker succeservaringen op en versterkt daarmee ook je zelfvertrouwen en zelfwaardering.

De 'dankbaarheidsloop'

Dankbaarheid kan zorgen voor een positieve draai in je leven. Het omgekeerde is ook waar: ontevredenheid of een gevoel van tekort geeft je leven een negatieve wending.

Dankbaarheid werkt als een soort ‘loop’. Het versterkt zichzelf. Een dankbaar gevoel maakt je meer bewust van positieve gebeurtenissen. Dat maakt je blij en zorgt voor een toename van positieve emoties. Vanuit deze positieve gemoedstoestand interpreteer je gedrag van anderen ook weer gemakkelijker positief. Dit alles maakt je sterker en veerkrachtiger en geeft je weer meer situaties om dankbaar voor te zijn. Het cirkeltje is hiermee rond. Onderstaande grafiek is ontleend aan dankbaarheidsonderzoeker P.C. Watkins.

Positieve spiraal van dankbaarheid

Positiever zelfbeeld

Het bewust dankbaar zijn en dankbaarheid tonen helpt je op de lange termijn ook een positiever zelfbeeld te ontwikkelen. Doordat je de neiging gaat krijgen om gedrag van anderen vaker positief te interpreteren, zal dat een positieve weerslag geven op je eigen zelfbeeld. Ook lukt het je gemakkelijker om dappere acties te ondernemen waar je meer voldoening en trots over ervaart. Zo groeit niet alleen je positieve zelfbeeld maar zal ook je somberheid minder kans krijgen om jou te tackelen.

Dankbaarheid als een levenshouding betreft een bewuste keuze. Ik kan ervoor kiezen om dankbaar te zijn, ook al zijn mijn emoties en gevoelens nog steeds doordrenkt van pijn en wrok. Het is verbazingwekkend hoe vaak situaties zich voordoen waarin ik de keuze kan maken voor dankbaarheid in plaats van klagen.

Henri Nouwen

Betere nachtrust

En er is nog een bijzonder en verrassend voordeel. Dankbaarheid tonen zorgt ook voor een betere slaap. Het helpt bijvoorbeeld om vlak voordat je gaat slapen te focussen op dingen waar je dankbaar voor bent. Je hebt dan meer kans om sneller in slaap te vallen en langer te slapen. 

Test je dankbaarheid

Hoe dankbaar ben je

Test je dankbaarheid

Ontdek met een korte test (via de website van Psychologie Magazine) hoe dankbaar je bent. Deze test is een vertaling van de ‘Gratitude Questionnaire-6’ (GT-6), ontwikkeld door o.a. Robert Emmons, dankbaarheidsexpert.

Dankbaarheid in relatie met geloof

Wat er ook gebeurt, dank altijd God, want Hij wil dat u als christenen zo leeft

De Bijbel, 1 Thessalonicenzen 5 vers 18

Dankbaarheid heeft in verschillende religies een belangrijke plaats. Ook in de Bijbel worden gelovigen aangemoedigd om dankbaar te leven. Het is een keuze, ook in moeilijke omstandigheden.  Je kunt er voor kiezen om dankbaarheid als een soort jas aan te trekken (ook een beeld uit de Bijbel). 

Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van dankbaarheid uiten richting een hogere macht, zoals God. Het blijkt dat dat zorgt voor een toename van psychisch en fysiek welzijn. 

In de brief aan de Filippenzen (hoofdstuk 4 vers 6 en verder) wordt er verband gelegd tussen dankbaarheid en vrede in je hart, die je menselijke besef te boven gaat. 

Wil je nog meer weten over dankbaarheid in de Bijbel? Eva van de EO heeft een aantal bijbelteksten voor je op een rijtje gezet. 

10.000 redenen tot dankbaarheid

Het voor velen bekende lied van Matt Redman ’10.000 reasons’ is ook een prachtige vertolking van leven uit dankbaarheid. 

7 tips om dankbaarheid in te passen in je leven

Dankbaar zijn is een keuze en een dankbare levenshouding kun je leren. En gelet op de mooie gevolgen is het zeker de moeite waard. Iets nieuws aanleren kost wel altijd tijd en een beetje doorzettingsvermogen. Het is belangrijk dat je een manier kiest die bij jou past. Dat houdt je dan gemakkelijker vol.

Als je houdt van schrijven is een dankbaarheidsdagboek een goed idee. Als je niet zo’n schrijver bent, kun je misschien beter elke dag even 10 minuten in gedachten stil staan bij de dingen waar je dankbaar voor bent.

Hieronder volgen mijn tips om dankbaarheid tot een vast onderdeel van je leven te maken. Het zijn tips die ik niet allemaal zelf bedacht heb maar deels verzameld heb vanuit boeken en websites. Kies er iets uit wat jou aanspreekt:

Tip 1 - Dankbaarheidsdagboek

Dankbaarheidsdagboek

Schaf een speciaal schrift of notitieboek aan of gebruik eventueel je huidige dagboek of bullet journal en schrijf minimaal drie keer week drie dingen op waar je dankbaar voor bent. Je kunt ook  je smartphone of tablet gebruiken als dat beter bij je past. Het hoeven geen grote dingen te zijn waarover je schrijft.  Je kunt juist ook denken aan de kleine en alledaagse dingen die zo vanzelfsprekend lijken, zoals de zon die schijnt, het eten dat lekker smaakte of een goed gesprekje.

Het zal meer impact hebben als je niet alleen de situatie opschrijft maar ook de reden voor je dankbaarheid: Wat maakte dat je dankbaar was voor dat moment. Onderstaande vragen kunnen je daarbij helpen:

  • Wat gebeurde er? (beschrijf zo concreet mogelijk)
  • Wat maakte dat er gebeurde wat er gebeurde?
  • Wat of wie zorgde ervoor dat het gebeurde?
  • Wat betekende deze situatie of gebeurtenis voor jou?
  • Wat maakte dat je je dankbaar voelde?
  • Deed jij iets wat het mogelijk maakte (en kun je dat in de toekomst misschien vaker doen)?
  • Heb je het misschien ook aan iemand verteld?

Het kan in het begin best moeilijk zijn omdat je niet op situaties kunt komen of omdat je weinig tijd hebt. Misschien helpt het om te denken aan de geweldige impact die dankbaarheid heeft om er toch voor te gaan. 

Tip 2 - Plan dagelijks een dankbaar denkmomentje

Dankbaarheidsmomentje

Plan elke dag tien minuutjes van je tijd om na te denken over gebeurtenissen waar je dankbaar voor bent. De vragen van het dankbaarheidsdagboek kun je dan ook aan jezelf stellen. Probeer steeds zo’n drie situaties te bedenken. Als je dit ‘s avonds doet kan het ook goed helpen om beter te slapen.

Tip 3 - De Pic-Your-Momentapp

PYM dankbaar

De Pic-Your-Momentapp is een leuke en gratis app voor je smartphone. Het laat je elke dag op een onverwacht moment een foto maken van iets op de plek waar je op dat moment bent. Je kiest zelf wat je wilt fotograferen. Bedenk elke keer bij een foto wat je daarin waardeert, waar je blij mee bent of wat het goede ervan is. En schrijf dat in een kort zinnetje erbij. Zo bouw je een mooie dankbare fotoverzameling op. 

Meer informatie: https://picyourmoment.nl/ 

Tip 4 - Dankbaarheid delen

Dankbaarheid delen

Maak er een gewoonte van om regelmatig met je partner, vriend of vriendin te delen waar je dankbaar voor bent. Er over praten heeft een enorm versterkend effect, ook op de onderlinge band in je relatie.

Tip 5 - Dankbare brief schrijven

Dankbare brief

Schrijf een brief aan een persoon die recent of in het verleden iets voor je heeft gedaan of betekend en aan wie je dit eigenlijk nooit hebt verteld. Je kunt deze brief vervolgens versturen of voorlezen aan deze persoon.

De originele briefschrijfoefening volgens psycholoog Martin Seligman gaat zo:

Bron: M. Seligman, Gelukkig zijn kun je leren, Het Spectrum, 2002

Tip 6 - Lees het boek 'Duizendmaal dank'

Boek Duizendmaal dank

Lees het boek ‘Duizendmaal dank’ van Ann Voskamp. In dit bijzondere en eerlijke boek zet Ann je op het spoor van een dankbaar leven. Er zijn al veel levens door dit boek veranderd. Ann besloot op een gegeven moment haar dankpunten op te schrijven. Eén voor één, tot ze er duizend had. En ook toen stopte ze niet. Met vallen en opstaan veranderde het haar kijk op het leven en bracht haar rust.

Tip 7 - Dankbaarheidswandelingetje

Dankbaar wandelen

Plan regelmatig een wandelingetje. Dat is sowieso goed voor je psychische en fysieke welzijn. Probeer je bij het lopen te focussen op wat je onderweg hoort, ruikt, voelt en ziet. Probeer zo bewust mogelijk te wandelen en geniet van wat je onderweg allemaal opmerkt. Als je gelooft, kun je ook God danken voor al deze dingen. Natuurlijk kun je dit ook op de fiets doen. 

The more grateful you are,
the more you’ll receive to be grateful for.

Nog meer lezen over dankbaarheid?

Lezen hoe iemand een dankbare levenshouding ervaart? Lees het volgende artikel uit de Correspondent ‘Ik schreef drie jaar lang op waarvoor ik dankbaar was nu weet ik beter wat me gelukkig maakt’

Het boek ‘De kracht van dankbaarheid’ van Ernst Bohlmeijer en Monique Hulsbergen (Lannoo Uitgeverij, januari 2018, EAN 9789401446907, Druk: 1) is zowel een theoretisch als een praktisch boek over dankbaarheid. 

Wil je meer informatie?

Herken jij je in de gevoelens van onzekerheid, het gevoel van tekortschieten en kritische gedachten over jezelf? Zou je willen groeien in zelfvertrouwen en daarvoor meer handvatten willen hebben?

Neem dan contact met mij op via onderstaand formulier en vraag een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan. 

Meer
artikelen